דף הבית » טיפים בבחירת בית אבות – המדריך המלא

טיפים בבחירת בית אבות – המדריך המלא

ההחלטה על מעבר לבית אבות היא אחת המשמעותיות ביותר עבור האדם המבוגר ובני משפחתו. כיאה למקום שעתיד להיות ה"בית" האמיתי של האדם המבוגר, בתקופה שיכולה להיות ארוכה, אין כאן כל מקום לפשרות. בחירת בית האבות חייבת להיות מושכלת ולהתבצע רק לאחר שמניחים על כף המאזניים שורה ארוכה של פרמטרים. בסקירה הבאה נציג בפניכם את המרכזיים שבהם.

רישיון ופיקוח

בשנים האחרונות, שמענו על לא מעט קטסטרופות של ממש שהתרחשו בתחומי בתי אבות. כדי להימנע מכך (או לפחות להקטין את הסיכויים למינימום האפשרי), חשוב לבחור בבית אבות הפועל ברישוי ובפיקוח של משרד הבריאות. במקרה של בית אבות לקשישים עצמאיים ותשושים, נדרש בנוסף אישור של משרד הרווחה.

כך או כך בדקו שהרישוי אכן תקף, מה שאמור להעיד על עמידה בתקנים בסוגיות דוגמת תחזוקה, היגיינה, תזונה, רפואה וכן הלאה. כל התחמקות של אנשי בית האבות מהצגת רישיון תקף יכולה להדליק אצלכם את נורות האזהרה.

התאמה לצרכים ולתפקוד הקשיש

כיום בתי האבות בישראל נבדלים ביניהם בשורה ארוכה של פרמטרים, כולל באוכלוסיית היעד שלהם. יש הבדל מהותי ברמת התפקוד ובשירותים הנדרשים בין בית אבות המיועד לעצמאיים לכזה המיועד לסיעודיים, או בין בית אבות לתשושי נפש לעומת בית אבות לתשושי גוף. במקרים רבים בתי אבות יכללו מחלקות שונות, אשר אליהן יותאמו הדיירים על פי המצב התפקודי, הבריאותי והקוגנטיבי שלהם.

בחינת השירותים

רשימת השירותים שמספק בית האבות, ושנובעת גם מאוכלוסיית היעד שלו, חייבת להילקח בחשבון. בדקו האם המענה שמספק בית האבות הוא מספיק מבחינת דיור, רפואה, סיעוד, רווחה, פנאי וכן הלאה. מומלץ שלא להסתפק בדברי אנשי בית האבות או בסקירת אתר האינטרנט שלו, אלא לבקר במקום ולשוחח עם הצוות המקצועי והדיירים גם יחד. בדרך זו ניתן ללמוד פעמים רבות על רמת החיים ה"אמיתית" של בית האבות ועל האופן בו הוא מתנהל ומבצע את תפקידו.

בין השאלות שצריכות לקבל מענה הולם, במהלך הבדיקות האלו, ניתן למנות את השירותים הרפואיים בבית האבות וזמינותם, צוות המקום והשירותים שכל אחד מהם מספק, מאפייני הארוחות המוגשות לדיירים (מספר ארוחות ביום, הרכב הארוחות, התאמה לדיירים), שירותים נוספים בתחומים השונים (כחלק מהשירות או בתשלום נוסף) ועוד.

מיקום בית האבות

בבחירת בית אבות, חשוב לשים לב היכן בדיוק הוא ממוקם. יש לקביעה הזו כמה צדדים. הראשון הוא שרצוי שבית האבות יהיה ממוקם קרוב למשפחתו הנוכחית של האדם המבוגר, מה שיקל על הביקורים שלהם אצלו. יש בתי אבות המאפשרים יציאה עצמאית של הדיירים מהם מפעם לפעם – בעיקר בתי אבות לעצמאיים – ולכן רצוי לוודא שבית האבות ממוקם באזור נגיש מבחינת השירותים הקרובים והתחבורה הציבורית. כך היציאה מבית האבות, במידת הצורך, תהפוך להיות פשוטה פי כמה.

מבולבלים? לא מוצאים פתרון באופק? אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר ולעזור לכם למצוא בית אבות אידיאלי. למידע נוסף לחצו כאן

עלויות וסיוע כספי

עלויות השהות בבית האבות עלולות להיות גבוהות, כאשר גם כאן יש פערים – לעיתים קיצוניים – בין מוסד אחד לאחר. בדקו מראש מהן אפשרויות מימון המגורים בבית אבות, אשר עומדות בפניכם, מהי עלות השהות בבית האבות, אילו מסלולי תשלום קיימים והאם ניתן להיעזר בגורמים שונים כדי לממן חלק מהעלות: המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות, קופות החולים וכן הלאה.

ואם רוצים לעזוב את בית האבות?

גם אם מבצעים את כל הבדיקות הנדרשות טרם הכניסה לבית האבות, עדיין יש סיכוי שדברים ישתבשו. בתי אבות עלולים להוכיח את עצמם כפחות מתאימים עבור הדיירים המבוגרים מבחינת אופי המקום, השירותים וכן הלאה. במקרה הזה, ניתן בהחלט לשקול מעבר לבית אבות אחר (גם אם הוא לא צפוי להיות פשוט מבחינה טכנית או אפילו רגשית). בדקו תמיד במעמד חתימת החוזה מול בית האבות, מהי המדיניות של בית האבות ואילו תנאים הוא מציב לעזיבה שלו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033584

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר