דף הבית » בית אבות לעצמאיים

בית אבות לעצמאיים

עם העלייה באיכות החיים והשתפרות הרפואה בישראל במהלך השנים, קשישים רבים מגיעים לגיל הזהב כאשר הם מתפקדים באופן ראוי בהחלט. אוכלוסייה זו, העונה לשם "קשישים עצמאיים", הולכת ותוספת חלק נכבד יותר בחברה. בעוד רבים מבין הקשישים העצמאיים ממשיכים להתגורר בביתם, אחרים מבינים כי נדרש עבורם בכל זאת שינוי. השינוי הזה הוא מעבר לבית אבות לעצמאיים, שאת המאפיינים והיתרונות שלו נסקור עבורכם במאמר הנוכחי.

הגדרת קשישים עצמאיים

אוכלוסיית היעד של בית אבות לעצמאיים היא קשישים בעלי רמת תפקוד עצמאי גבוהה, שאינם זקוקים לסיוע נרחב בביצוע הפעולות השוטפות ביום-יום. כדי ללמוד על כך מבצעים הקשישים את מבחן התלות (ADL – Activities of Daily Living) מטעם המוסד לביטוח לאומי. המבחן בודק את האופן בו הקשיש יכול לבצע עצמאית את הפעולות הנדרשת בשגרה השוטפת: אכילה ושתייה, קימה ושכיבה, ניידות, לבוש, רחצה ושליטה על הסוגרים. אדם מבוגר שמצליח לבצע את הפעולות האלה ללא עזרת הזולת יוגדר לרוב כ"עצמאי".

השאלה שצריכה להישאל היא מדוע כן נדרשת מסגרת ייעודית עבור הקשישים העצמאיים, בהינתן רמת תפקוד גבוהה יחסית. הסיבה לכך היא שבית האבות מציע עבורם כמה יתרונות. הקשישים מקבלים שורה ארוכה של שירותים תחת קורת גג אחת. הם מתגוררים בחדרים המציעים תנאים הולמים, מקבלים שלוש ארוחות לפחות מדי יום ושירותים הכרחיים דוגמת תחזוקה, ניקיון וכביסה.

לקשישים ניתנים מענה רפואי בעת הצורך (בדיקות, אבחונים, התאמת תרופות וכדומה) וטיפולים פרא רפואיים שעשויים לשפר את מצבם, סיוע סוציאלי והשגחה סביב השעון, שאי אפשר לזלזל בה גם כאשר התפקוד של הקשיש גבוה באופן יחסי.

לצד כל אלה האדם המבוגר מקבל מסגרת בטוחה וחברתית, שלרוב אין  לו אותה כאשר הוא מתגורר בגפו. דייר בית האבות נהנה מפעילויות שונות לשעות הפנאי, כאשר בתי האבות מציעים חוגים, סדנאות, ערבי תרבות, טיולים ושלל חוויות אחרות שיכולות להפוך את שנות החיים המאוחרות לנעימות פי כמה. כל אלו עשויים להעניק יתרון לבתי האבות לעצמאיים בהשוואה לאלטרנטיבה של המשך המגורים של הקשיש בביתו באופן עצמאי.

בין ההבדל בין בית אבות לעצמאיים לדיור מוגן?

רבים מתבלבלים בין בית אבות לעצמאיים לבין מוסד לדיור מוגן, שעה ששניהם מיועדים לאנשים שרמת התפקוד העצמאי שלהם גבוהה בהחלט. בכל זאת ניתן למצוא כמה הבדלים שחשוב לתת עליהם את הדעת. מוסדות לדיור מוגן יהיו לרוב יקרים יותר מאשר בתי אבות, כאשר אופי התשלום נוטה להיות שונה: תשלום חודשי לבית האבות הכולל את כל השירותים העיקריים, ולעומתם שירותים רבים במוסדות לדיור מוגן שהם בתשלום נוסף.

תנאי המגורים במוסדות לדיור מוגן נוטים להיות יוקרתיים יותר מאשר בית אבות, עם תשתיות דוגמת בריכה, מתחם ספא וחדר כושר שנדירים יותר בבתי האבות. הבדל נוסף הוא ברמת השירותים, היבט בו המענה שניתן בבתי האבות הוא רחב יותר: לרוב יקבלו הדיירים שירותי רפואה הזמינים בכל רגע נתון, לעומת השירותים המקבילים במוסד לדיור מוגן שניתנים ברוב המקרים רק בשעות מוגדרות.

אז איך בוחרים?

בבחירת בית אבות לעצמאיים, יש משתנים שונים שחשוב להכניס לתוך המשוואה. בחרו אך ורק בבתי אבות המחזיקים ברישיון תקף של משרד הבריאות, סוגיה המלמדת על השירותים המוצעים בהם ועל היותם מפוקחים.

חשוב לסקור את רשימת השירותים המוצעים בבית האבות, תוך ביקור במקום, התרשמות ישירה מהם ושיחה עם הצוות המקצועי והדיירים גם יחד. כמובן שגם המחיר צריך להיכנס לתמונה, עם הבדלים שונים בין בתי האבות בסוגיית גובה התשלום ומסלולי התשלום האפשריים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033584

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר