דף הבית » בית אבות לתשושי גוף

בית אבות לתשושי גוף

הירידה ביכולת התפקוד של האדם עם השנים נראית לנו "טבעית" ובלתי נמנעת. אלא שיש לא מעט דברים שניתן לעשות על מנת להקל על חייו של האדם המבוגר – למשל מציאת מסגרת מגורים המתאימה באופן מלא למצבו הגופני, הנפשי והקוגניטיבי, כמו גם ליכולות התפקוד שלו. כאשר מדובר בירידה בתפקוד הגופני של האדם המבוגר, אחת הבחירות הנפוצות היא העברת הקשיש לבית אבות לתשושי גוף.

במאמר הבא נסביר מה עומד מאחורי המונח, אילו דרישות צריכים בתי האבות הייעודיים לספק ומהם כללי האצבע להתנהלות נכונה בתחום.

מיהו תשוש גוף?

מעצם ההגדרה של הקשישים כ"תשושי גוף", נגזרת פעמים רבות רמת התפקוד והצרכים שלהם, אותם צריכים בתי האבות לקיים. טרם כניסתם לבית האבות עוברים הקשישים את מבחן התלות, ה – (ADL (Activities of Daily Living, שמטרתו לבחון עד כמה הקשיש יכול להתנהל עצמאית בצורה שתאפשר לו אורח חיים תקין ובטוח.

אם המבחן מראה שהקשיש מתקשה בביצוע פעולות בסיסיות דוגמת אכילה ושתייה, רחצה, לבוש, קימה מהמיטה וכן הלאה, ושהסיבה העיקרית לכך היא קשיים גופניים, סבירות גבוהה שהוא יוגדר כ"תשוש גוף" הזקוק למוסד גריאטרי מותאם (בית אבות לתשושים, בית אבות לעצמאיים ובו מחלקה לתשושים וכן הלאה).

שימו לב שקשישים שעונים על ההגדרה הזו יהיו פעמים רבות צלולים באופן מלא מבחינה קוגניטיבית, אך יסבלו מקשיים גופניים חמורים. כאשר הקשיש הוא בעל תפקוד קוגניטיבי ונפשי לקוי, בנוסף לקושי הגופני, הרי ייתכן שהוא יהיה זקוק לבית אבות סיעודי, או בית אבות לתשושי נפש, המעניקים סיוע סיעודי וטיפולי רחב אפילו יותר.

מגוון רחב של שירותים

רשימת השירותים הניתנים בבית אבות לתשושי גוף לוקחת בחשבון את הקשיים התפקודיים של הדיירים. מבחינה מעשית מדובר כאן בדרך כלל בהשגחה על האדם המבוגר – פעמים רבות 24 שעות ביממה – וסיוע בביצוע של פעולות היום-יומיות שעלולות להפוך להיות מורכבות פי כמה עם השנים.

המקום מספק מענה רפואי ופרא רפואי: החל מבדיקות ומאבחונים, דרך טיפולים תרופתיים ועד לשירותים דוגמת פיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק. ההנחה היא שכל קשיש אמור לקבל תשומת לב אישית, ובעיקר פתרונות המותאמים באופן מלא למצב הגופני שלו, ולכן מרבית המחלקות לתשושי גוף הן אינטימיות באופן יחסי.

הקשישים המתגוררים בבתי אבות לתשושי גוף או במחלקות מותאמות בבתי אבות מקבלים את תנאי המגורים הבסיסיים: שלוש ארוחת לפחות מדי יום, שהרכבן נקבע על ידי דיאטנית, שירותי ניקיון, כביסה וכן הלאה. במוסדות המשובחים יותר הם נהנים מפעולות שונות לשעות הפנאי: חוגים והפעלות לדוגמא, ערבי תרבות ופנאי, הרצאות וכדומה. פעולות אלה צריכות להיות מותאמות לתפקוד הגופני המוגבל של הדיירים הקשישים ולוקחות פעמים רבות בחשבון את העובדה שמצבם הקוגניטיבי והנפשי הוא דווקא סביר ומעלה.

בית אבות לתשושי גוף – כמה עולה?

רבים מבני גיל הזהב, ועל אחת כמה וכמה קשישים תשושי גוף או נפש, נמצאים במצב כלכלי לא פשוט בשלב זה של חייהם. עלויות בתי אבות לתשושי נפש או תשושי גוף נוטות להיות אמנם נמוכות מחלק מהמוסדות האחרים לאוכלוסייה המבוגרת (בדגש על דיור מוגן), אבל עדיין מדובר בסכום בן ארבע או חמש ספרות.

השאלה שצריכה להישאל בתנאים האלו היא עד כמה ניתן להוזיל את עלויות השהות בבית האבות. התשובה המעודדת היא שיש לא מעט דרכים לעשות זאת. חלק מהמוסדות המיועדים לתשושים מאפשרים מימון חלקי על ידי משרד הרווחה, וזאת לאחר עמידה בתנאים מסוימים. מומלץ בכל מקרה לבדוק את אפשרויות המימון הקיימות עבור קשיש נתון, תוך אפשרות להיעזר בחברות ובאנשי מקצוע המעניקים סיוע מקיף לבני גיל הזהב ולמשפחותיהם.

באנר בית אבות

אולי יעניין אותך:

כיצד מתמודדים עם סחרחורות בקשישים

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033584

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר