דף הבית » בית אבות לתשושי נפש

בית אבות לתשושי נפש

המונח "נפש בריאה בגוף בריא" חוזר חדשות לבקרים. הבעיה היא שאצל רבים, ביניהם בני גיל הזהב, מצב הנפש רחוק מלהיות מושלם. רבים מהם חווים עם השנייה ירידה משמעותית ביכולת הקוגניטיבית שלהם, כאשר בין התסמינים המאפיינים אותם בתרחישים אלה, ניתן למנות שכחה ואבדן זיכרון, חוסר אוריינטציה, בלבול, קשיים בדיבור, פגיעה בכושר השיפוט ועוד. הסובל מהם עלול להיות מוגדר כ"תשוש נפש", וכך גם קשישים הסובלים מרמות שונות של דמנציה או אלצהיימר.

הנקודה המרכזית היא שתסמינים אלו ואחרים מקשים במידה משמעותית על יכולת התפקוד העצמאי של הקשישים, האינטראקציה שלהם עם הסביבה וביצוע שוטף של הפעולות היום-יומיות השונות. האם בית אבות לתשושי נפש הוא הפתרון המתבקש עבור הסובלים מהקשיים האלו?

בתי אבות סיעודיים בפיקוח משרד הבריאות

הפתרון לתשושי נפש יהיה בדרך כלל במסגרת מחלקות ייעודיות בבתי אבות, בהן מתגוררים אך ורק קשישים הנמנים על האוכלוסייה הרגישה הזו. מהסיבות האלה בתי אבות לתשושי נפש יוכלו להיפתח תמיד רק לאחר קבלת רישיון של משרד הבריאות, שאף אמור לפקח על הנעשה בין כתלי בתי האבות. בנוסף לכך, המחלקות לתשושי נפש צפויות להיות סגורות, מפאת מצבם של הקשישים הנמצאים בהם, עד להגדרה שלהן בתור "מחלקה מוגנת".

רשימת השירותים המוצעים לדיירי בתי האבות לתשושי נפש לוקחת בחשבון, מטבע הדברים, את הקשיים הקוגניטיביים ובעיות התפקוד שלהם. הדיירים נמצאים תחת פיקוחם של רופאים ואחיות, לרוב במשך כל שעות היום והלילה, ומקבלים מהם שירותים הכרחיים עבורם: אספקה של תרופות על פי מצבם, סיוע סיעודי (כולל במטלות השוטפות ה"פשוטות") או סוציאלי, שירותים פרא רפואיים דוגמת ריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה וכן הלאה. בנוסף לכך נערכות פעמים רבות פעילויות מגוונות לשעות הפנאי והחברה.

תנאי המגורים משתנים בהתאם למאפייני בית האבות הנתון, אבל הצפי הוא שלמרות שלא מדובר לרוב במגורי יוקרה כן מוצעים תנאים בסיסיים ושירותים שוטפים דוגמת תזונה, ניקיון או כביסה.

מי יכול להתקבל לבית אבות לתשושי נפש?

העובדה הדי מובנת מאליה היא שרק קשישים אשר מוגדרים באופן מלא כ"תשושי נפש" יוכלו להתקבל למחלקות או לבתי אבות מהסוג הזה. ההגדרה הזו נעשית לאחר שבעל מקצוע, לרוב פסיכיאטר או פסיכוגריאטר, מספק חוות דעת המצביעה על המחלה הקוגניטיבית או הנפשית שהאדם המבוגר סובל ממנה, כמו גם יכולת התפקוד שלו ביום-יום.

בלא מעט מצבים חוות הדעת הזו תינתן לאחר שבני משפחתו של הקשיש הבחינה בהידרדרות לרעה במצבו עם השנים ופנו למומחה על מנת לאפיין את הבעיה בצורה מדויקת. בעל המקצוע בוחן את התסמינים, תוך שימוש בשאלון MSQ, במבדקים אחרים ובמערכת CAMDEX, הנחשבת לכלי האבחון המקיף והמדויק יותר בתחום. שימו לב שלא מספיק לראות את עצם הבעיה והתסמינים הקשורים לה, כאשר אתגר מרכזי הוא לשלול לבעיות אחרות שאינן קשורות לתשישות הנפש אבל עלולות להסביר חלק מהתסמינים.

סיוע והכוונה בבחירת בית אבות לתשושי נפש

קשיש המוגדר כ"תשוש נפש" מתקשה עד בלתי מסוגל לחיות באופן עצמאי, ולכן הפנייה שלו או של קרוביו לבית אבות ייעודי לתשושי נפש נראית מובנת מאליה – גם אם ייתכנו קושי בהבנת חוקי המשחק וחשש מכניסה למים העמוקים שלו.

כאשר מגיע הרגע לבחירת בית האבות המתאים ביותר, משפחות רבות פונות לעזרה של חברות המקצועיות הפועלות בשדה המשחק, לצורך הפנייה למומחים לאפיון מצבו של הקשיש, התאמת בית אבות ובו מחלקה לתשושי נפש, סיוע בפנייה לגופים הרלוונטיים לצורך מימון של השהות במקום וכן הלאה. מכיוון שבכוחו של הסיוע להקל על התהליך ולאפשר בסופו את קבלת ההחלטה המיטבית עבור הקשיש ומשפחתו, ניתן לשקול אותו בחיוב.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033584

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר