דף הבית » בית אבות סיעודי

בית אבות סיעודי

רבים מהקשישים מוצאים את מקומם בבית אבות בשלבים המאוחרים של חייהם. יכולת התפקוד העצמאי של האדם המבוגר מגדירה אולי מעל הכול את המסגרת המתאימה לו ביותר. בית אבות סיעודי, מפתרונות המגורים הנפוצים בגילאים המאוחרים, מיועד ברמה הכללית לקשישים אשר לא יכולים לתפקד בצורה ראויה באופן עצמאי. אז מי יכול להתקבל לבתי אבות סיעודיים? מהם תנאי הקבלה? ומה צפוי לדיירים?

רמת התפקוד של הקשישים

בית אבות סיעודי מיועד כאמור עבור קשישים שמתקשים, ולרוב גם אינם יכולים כלל, לבצע פעולות הכרחיות שבלעדיהן אי אפשר להתנהל ביום-יום: אכילה ושתייה, רחצה, קימה עצמאית וכן הלאה. הביטוח הלאומי הוא שמעניק בפועל את ההגדרה הזו באמצעות מבחן התלות (ADL), אשר בוחן את יכולותיו של האדם לבצע כמה פעולות מהסוג הזה.

ככל שהוא מתקשה ביותר פעולות – בין אם עקב סיבה גופנית, קוגניטיבית או כל סיבה אחרת – כך הסיכויים שיוגדר כ"סיעודי" עולים. עם זאת, חשוב להזכיר שמצב רפואי מורכב עלול לפגוע בהתאמת הקשיש למסגרת האמורה: לכן קשישים אשר מצבם התפקודי מגדיר את היותם "סיעודיים", אבל בנוסף זקוקים למכונת הנשמה ו/או סובלים מפצעי לחץ, אינם מתאימים למסגרת הסיעודית, ולעיתים יאוכלסו בבית חולים גריאטרי.

קיים בהחלט תרחיש בו אדם יוגדר כבעל מצב סיעודי זמני: בעיקר קשישים בחודשי השיקום לאחר טיפול רפואי מורכב שעברו, שאמורים לאחר ההחלמה לעבור למסגרת אחרת.

טיפול סיעודי בעת הצורך

ההגדרה של האדם כ"סיעודי" קובעת למעשה את הצרכים שבית האבות הייעודי אמור למלא עבורו. הדבר הראשון שבתי האבות הסיעודיים מספקים לאלו המתגוררים שבהם הוא סיוע סיעודי וטיפולי, בדגש על ביצוע הפעולות ההכרחיות לצורך התפקוד השוטף.

למרות שבית אבות סיעודי אינו מסגרת רפואית במלוא מובן המילה, כן ניתן במסגרתו מענה לדיירים: בדיקות תקופתיות, אבחונים, התאמת תרופות וכן הלאה. ברוב בתי האבות הפועלים כיום, ביניהם גם בתי אבות לעצמאיים, מועברים טיפולים פרא רפואיים, המרכזיים שבהם הם פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק או קלינאות תקשורת.

הדיירים נמצאים תחת השגחה צמודה, ובמידת הצורך מקבלים סיוע ראשוני או שירותי עזרה ראשונה במצבי חירום: זאת למשל באמצעות לחצני המצוקה הנמצאים בחדרים שלהם. תנאי המגורים משתנים בין בית אבות סיעודי אחד למשנהו, אבל השורה התחתונה היא שבתי האבות אמורים לספק את כל התשתית הנדרשת למגורים בהם, גם לפרק זמן ארוך: שלוש ארוחות חמות לפחות מדי יום, שירותי ניקיון ותחזוקה של החדרים וכן הלאה.

כדי להפוך את שהות הדיירים לנעימה ככל שאפשר עבור הדיירים, ניתן לצפות לפעילויות שונות בשעות הפנאי – פעילויות המותאמות מטבע הדברים למאפייני האוכלוסייה המדוברת ולקשיים המאפיינים את אלו הנמנים עליה.

סיוע והכוונה בבחירת בית אבות סיעודי

המעבר למוסד ייעודי לבני גיל הזהב אינו פשוט, כאשר התמונה עלולה להיות מורכבת אפילו יותר במקרה של בית אבות סיעודי. חשוב להכין את המשפחה לקראת המעבר לבית האבות, מכיוון שפעמים רבות, ניתן לצפות לקשיי הסתגלות של הקשיש ושל בני משפחתו למצב החדש. ההתמודדות עם זאת יכולה להפוך להיות פשוטה יותר כאשר בית האבות פועל בסטנדרטים גבוהים, מציע את השירותים החיוניים וכולל צוות מיומן ומנוסה בעבודה עם בני הגיל השלישי. חשוב לוודא מעל הכול שבית האבות הסיעודי פועל בפיקוח וברישיון מלא מטעם משרד הבריאות, ולא להסס לבקש מאנשיו להציג בפניכם רישיון תקף.

עלות השהות בבית האבות תלויה אף היא בפרמטרים שונים ומשתנה מבית אבות אחד לאחר. עם זאת חשוב לזכור שיש כיום דרכים שונות להוזיל את העלויות, בעיקר באמצעות מימון חלקי של גורמים דוגמת קופות החולים, משרד הבריאות, המוסד לביטוח לאומי או חברות הביטוח. בעת בחירת בית האבות, ניתן לפנות לאנשי מקצוע לקבלת ייעוץ ראשוני והכוונה בדרך למציאת המסגרת המתאימה ביותר לאדם המבוגר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033584

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר