דף הבית » חתימת חוזה מול בית אבות – מה חשוב לדעת?

חתימת חוזה מול בית אבות – מה חשוב לדעת?

אדם מבוגר העובר לבית אבות צפוי לשינוי משמעותי בחייו, והדברים אמורים גם בכל הנוגע לבני משפחתו. זוהי בחירה שפשוט אי אפשר להתפשר בה. בחינת בית האבות חייבת להיות מדוקדקת ולהיעשות לאחר שקילת פרמטרים רבים ומגוונים. חלק מרכזי בבחירה הוא החוזה הנחתם מול בית האבות – חוזה שאם לא שמים לב אליו ולכתוב בו, עלול לכלול לא מעט סעיפים בעייתיים עבור הדיירים.

משא ומתן על התנאים

רוב בתי האבות חיברו במהלך השנים הסכמים סטנדרטיים יחסית, עליהם מוחתמים הדיירים המיועדים. אבל, וזה אבל גדול מאוד, האם זה מובן מאליו שהסכמים אלו רואים באמת את טובתם של הדיירים? ממש לא. הסכם מטבע הדברים אמור לפרט זכויות וחובות של כל אחד מהצדדים, ולהיות הוגן. מבלי להיכנס לשמות או לבצע הכללות, ניתן לשער שחלק משמעותי מבין ההסכמים נועדו לייצג את הצד שחיבר אותם.

המשמעות הישירה של כך היא שחשוב לקרוא לעומק את ההסכם לפני שחותמים עליו (החוק מחייב חתימה על החוזה טרם תחילת המגורים במקום) ולקחת בחשבון שבהחלט יש בו מקום למשא ומתן. הקפדניים אף יכולים לבצע את החתימה בנוכחות ובהדרכה של עורך דין, כפי שאכן רבים עושים כיום.

אילו סעיפים חשובים יש בחוזה?

אם ניכנס בעובי הקורה, הסכם הנחתם אל מול בית האבות צריך לכלול לא מעט סוגיות הנוגעות לקבלה למקום ולתנאי השהות בו. זה מתחיל כמובן עם אופן התשלום לבית האבות, כאשר בתי האבות הפועלים בישראל מאפשרים לבחור בין מסלולים שונים – העיקריים שבהם מבוססים על שילוב בין פיקדון לבין תשלום חודשי, או לחלופין תשלום חודשי בלבד בסכומים גבוהים יותר.

כדי לקבל את ההחלטה, מומלץ לבדוק האם ניתן לקבל מימון יחסי של השהות בבית האבות, כפי שיכולים להעניק גורמים דוגמת המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות או קופות החולים לאחר עמידה בתנאים מסוימים. בהמשך לכך מומלץ לברר מה כלול בתשלום החודשי ומהי המדיניות במקרי עזיבה או פטירה של האדם המבוגר, חלילה.

לאחר עזיבה ממושכת עשוי הדייר לקבל החזרים שונים, לדוגמא, או לחלופין אמורים להינתן לאדם המבוגר כמה ימי התארגנות במקרה בו בית האבות מחליט לסיים את ההתקשרות שלו עמו מסיבות שונות (שצריכות להיות חוקיות ומעוגנות בחוזה, כמובן).

בכלל, רצוי לקחת בחשבון שינויים אפשריים במצבו הגופני, הקוגניטיבי או הנפשי של האדם המבוגר עם הזמן. לאחר שמגדיר את משך השהות ואופיה, מומלץ לבחון האם החוזה מתייחס גם לשינויים אשר עשויים להצריך מעבר מחלקות. אם יכולת התפקוד של האדם המבוגר יורדת עד שהוא נעשה סיעודי, או אפילו סיעודי מורכב, ברור שמחלקות "סטנדרטיות" יותר של בית האבות לא צפויות לסייע לו.

רשימת השירותים

ההסכם אמור להגדיר את אופי השהות של האדם המבוגר במקום והשירותים שהוא עתיד לקבל במסגרת זו. רבים מבתי האבות מציעים אופציה לתקופת ניסיון, אבל לא כולם. בחנו מהם תנאי המגורים: באיזה חדר ישהה האדם המבוגר? מה יהיו הריהוט והתשתיות שיעמדו לרשותו? האם הוא יוכל להכניס ריהוט משלו? וכן הלאה. באשר לשירותים, חשוב לקבל רשימה מלאה של השירותים שניתן לקבל במסגרת השהות, בחינם או בתשלום נוסף.

בתי אבות אמורים להציע שלוש ארוחות חמות לפחות מדי יום, מענה רפואי ופרא רפואי מסוים (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת וכן הלאה) ושירותים הכרחיים דוגמת ניקיון ותחזוקה של החדרים. רבים מהם מציעים פעילויות שונות לשעות הפנאי, סוגיה שיש לבחון גם אם לא בהכרח תופיע בהסכם הבסיסי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033584

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר