דף הבית » חתימת חוזה מול דיור מוגן – מה חשוב לדעת?

חתימת חוזה מול דיור מוגן – מה חשוב לדעת?

בעידן של אורך חיים ואיכות חיים גבוהה, רבים מבני גיל הזהב פונים בשנים המאוחרות של חייהם למוסדות לדיור מוגן. המטרה היא למצוא בהם מסגרת בטוחה ונוחה למגורים, שאף תציע שירותים שונים שיאפשרו להעביר בנעימים את תקופה זו של החיים.

על רקע העובדה שעלויות השהות במוסד לדיור מוגן הן גבוהות בכל קנה מידה, ובהתחשב בהשפעה האדירה של הבחירה במוסד דיור מוגן על האדם המבוגר ומשפחתו, ברור מדוע אין כל מקום להתפשרות בחוזה הנחתם בין שני הצדדים. אז מהן הנקודות עליהן רצוי לא להתפשר בהתנהלות מול המוסדות לדיור מוגן?

מסלול תשלום בדיור מוגן

סכומי הכסף של מגורים במוסד לדיור מוגן נוטים כאמור להיות גבוהים, ולכן חלק מרכזי בחוזה ראוי שיתייחס אליהם. שימו לב שלא מדובר כאן רק בגובה התשלום, אלא גם במסלול התשלום הספציפי. האופציות העיקריות הקיימות כיום הן מסלול פיקדון מלא, מסלול פיקדון חלקי (המשלב את דמי הפיקדון עם דמי האחזקה החודשיים) ומסלול דמי שכירות חודשיים בלבד. רוב המוסדות לדיור מוגן מציעים גמישות מהבחינה הזו, כאשר הגדלה של אחד מרכיבי התשלום צפויה להקטין את הרכיב השני – ולהיפך.

השאלה שצריכה להישאל במצב הדברים הזה היא "מה עדיף?", אבל אין לה תשובה חד משמעית. לכל בחירה יש יתרונות וחסרונות. דייר עם הון עצמי גבוה או נכסים משלו (דירה המשמשת למשכנתא הפוכה למשל) יכול להעדיף את הפיקדון הראשוני, ובכך לקבל שקט נפשי במהלך השהות השוטפת שלו במקום. מנגד, אנשים ללא הון כספי משמעותי אבל הכנסה חודשית דרך קצבאות, פנסיה וכדומה עשויים להעניק משקל גבוה יותר לדמי האחזקה החודשיים. בכל מקרה, עברו היטב על ההסכם, ראו אילו מסלולים אפשריים ומהם התנאים הספציפיים של כל מסלול.

ייעוץ והכוונה

רצוי מאוד שלא לקחת כמובנת מאליה את החתימה על החוזה הראשוני המוצע על ידי המוסד לדיור מוגן. הסיבה לכך, ניחשתם נכון, היא שההסכם הזה עשוי לבטא באופן מובהק את האינטרסים של המקום ולא של הדייר שעתיד לעבור אליו. זו הסיבה שיש לעבור על ההסכם במלוא תשומת הלב, כאשר ניתן בהחלט לפנות לבני משפחה, לגורמים המעניקים ייעוץ לבני גיל הזהב או לעורכי דין על מנת לקבל סיוע.

מומלץ לראות מהי מדיניות העזיבה של המוסד לדיור מוגן, בין אם עזיבה מרצון ובין אם פטירה, חלילה: יש מוסדות שמשיתים קנסות לא קטנים עבור אלו העוזבים אותם במהלך תקופת החוזה, לעיתים מבלי שהדיירים מודעים כלל לאפשרות הזו. קחו בחשבון גם שינויים אפשריים במצבו של האדם המבוגר, שבהחלט מתקבלים על הדעת גם אם בנקודת ההתחלה מצבו הבריאותי הוא בכי טוב. סעיף חשוב בחוזים מול המוסדות לדיור מוגן הוא שיכון מטפל סיעודי, המעניק לדייר את הזכות לשכן ביחידת הדיור שלו (או בסמוך לה ככל שניתן) מטפל סיעודי צמוד במקרה של הפיכתו לסיעודי.

חשוב מאוד לסקור מהי רשימת השירותים הניתנים במסגרת החוזה, והאם הם כלולים בתשלום הקבוע למקום או שמא מצריכים תשלום נפרד: גם כאן מדובר ב"מלכודת" שלא מעט דיירים נופלים אליה כאשר אינם מעניקים מספיק תשומת לב לסעיפי החוזה. אם ישנם סעיפים בעייתיים, אפשר בהחלט לדרוש מאנשי המוסד לדיור מוגן להסיר או לכל הפחות "לעדן" אותם. חוזה מול כל מוסד המיועד לגיל הזהב אמור בהחלט להשאיר מקום למשא ומתן ולשינוי סעיפים בו על פי הצרכים של אלו שעתידים להצטרף לאוכלוסיית הדיירים שלו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033584

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר