דף הבית » מעבר לבית אבות

מעבר לבית אבות

שינוי מקום מגורים הוא תמיד משמעותי. הדבר נכון על אחת כמה וכמה במקרה של מעבר לבית אבות, שמשנה את כל מה שהאדם המבוגר ובני משפחתו הכירו. פתאום הוא מגיע לסביבה חדשה לחלוטין, שנראית פעמים רבות בתחילה מנוכרת, תוך שהוא חי באופן שונה משמעותית ממה שהיה עד כה. החדשות הטובות הן שיש כמה דגשים שהקפדה עליהם עשויה להפוך את המעבר לפשוט פי כמה עבור כל המעורבים.

מהן הסיבות למעבר לבית אבות?

לא חסרות סיבות לעבור לבית אבות, חרף הקשיים הטבעיים עליהם נרחיב בהמשך. הראשונה היא שבשלב מסוים, מגורים עצמאיים עלולים להתאים לאדם המבוגר הרבה פחות. רבים מהם סובלים מבדידות בשנים המאוחרות של חייהם, וזאת על רקע ההתרחקות ההגיונית מהמשפחה, הפסקת העבודה או אפילו פטירה של בן או בת הזוג חלילה.

בתי האבות מציעים מסגרת חברתית ולרוב גם פעילויות שונות לשעות הפנאי (חוגים, משחקים, ערבי תרבות ועוד), שעשויים להפיג את הבדידות של האדם המבוגר ולמנוע מצבים של דיכאון, שלמרבה הצער נפוצים מאוד בגיל המבוגר.

אם מוסיפים לכך את הקושי של הקשישים לקבל את כל השירותים שהם נזקקים להם, גם כאשר התפקוד הוא עצמאי יחסית, אפשר להבין היטב מדוע בתי אבות הופכים לאופציה יעילה או אפילו מתבקשת. יכולת ההתניידות של קשישים רבים נפגעת עם הזמן והם מתקשים להשתלב בקהילה כפי שעשו קודם לכן. הם זקוקים לסיוע רפואי מפעם לפעם, לעזרה סוציאלית ולעיתים גם לסיוע בהתנהלות השוטפת לאורך היום. בתי האבות יכולים להציע זאת, והרבה יותר מכך, עבורם.

בחירה בבית האבות המתאים ביותר

בחירה בבית אבות אינה דבר פשוט על רקע מגוון בתי האבות הרחב הקיים בישראל וההבדלים המהותיים בין אחד לשני. האתגר המרכזי הוא להחליט מהו בית האבות המתאים ביותר לאדם המבוגר. זה מתחיל עם רמת התפקוד שלו והמצב הגופני, שחייבים לעלות בקנה אחד עם בית האבות או המחלקה הספציפית שבו.

כאן אפשר להעמיד מנגד את האלטרנטיבה של המשך המגורים, שעלולה להיות בעייתית: חשבו על אנשים מבוגרים אשר אינם מתניידים בגילאים המבוגרים באמצעות רכב, שמתגוררים בבית שאינו כולל מעלית וכן הלאה.

הנחת היסוד היא שהמעבר לבית האבות והמגורים בו צפויים להיות פשוטים יותר כאשר המקום מתאים באמת לאדם המבוגר ומציע עבורו את השירותים הנדרשים וההכרחיים עבורו. ככל שהאדם סיעודי יותר, כך הוא זקוק יותר להשגחה סביב השעון ולסיוע בביצוע מטלות היום-יום השונות: בדקו שבית האבות המיועד אכן מציע זאת עבורו.

התמודדות עם מעבר לבית אבות

כפי שציינו קודם לכן, מעבר לבית אבות אינו פשוט כלל מבחינה רגשית עבור כל המעורבים. ההתחלות תמיד קשות, וחשוב לא להיכנס ללחץ כאשר מגלים כי השבועות והחודשים הראשונים בבית האבות הם מורכבים לצליחה. האדם המבוגר ובני משפחתו צריכים לגלות את הסבלנות הראויה, ולזכור שזו ממש לא בושה לבקש ייעוץ, הכוונה והדרכה מאנשי מקצוע המנוסים בעבודה עם האוכלוסייה המבוגרת יותר.

יש כמה דרכים באמצעותן אפשר לפתור חלק משמעותי מהקשיים ה"מובנים" של המעבר לבית האבות. חשוב בהחלט לוודא במעמד ההתחלה מהי האווירה הצפויה בבית האבות דרך ביקור בו, מה שעשוי להפוך את הצעדים הראשונים במקום למעט פשוטים יותר. בהמשך לכך, ביקורים של האדם המבוגר בחודשיו הראשונים בבית האבות עשויים להקל על המצב. לכן בחרו בבית אבות נגיש מבחינת המיקום שלו, הנמצא במרחק סביר ממגורי המשפחה. ודאו בשלב הראשון מהי מדיניות הביקורים במקום, כאשר יש בתי אבות שמציעים יותר אפשרויות וגמישות מהבחינה הזו מאשר אחרים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033584

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר